Ultrix

Ultrix – Från ultrafet till ultratri

Uppföljning av dagens långintervalltest

Dagens test var alltså att springa en sträcka på 20-25 minuter och sedan vila 40-45 minuter och upprepa detta tre gånger.

Sträckan blev 3.65 km och med nuvarande löpform borde snittetfarten landa runt 6:30 – 6:40 på första intervallen och sedan falla 10-15 sekunder på den andra intervallen för att sedan rasa ner ytterligare lite på den sista där det troligen blir frågan om något avsnitt med gång.

Själva banprofilen är snäll i början med relativt flack löpning under den första kilometern där man visserligen tar några höjdmeter under de sista 2-300 metrarna. Sedan går det utför under nästan en kilometer innan det börjar bli lite mer böjlande. Efter drygt 2.8 km kommer det en lång slakmota som definitivt inte ger många höjdmeter men det suger ordentligt i benen.

Första intervallen

Inledningen gick bra. Första kilometern rullade på väldigt fint. Till och med sänkte takten något för att inte gå ut för hårt. Passerade kilometermärket på precis under 6:30.

Andra kilometern kändes hyfsad. Sedan började det att ta emot. Efter drygt 2.6 km var det lätt uppförslöpnning och det kändes som om kroppen ville stanna.

Väl framme vid ”målet” efter 3.65 km så landade snittet på 6:36/km vilket var något snabbare än jag trodde efter känslan under den andra halvan.

Andra intervallen

Öppnade lite lugnare första kilometern genom att korta steglängden och öka frekvensen något. Passerade kilometern på drygt 6:50 och det kändes att detta inte var första rundan för dagen.

Andra kilometern kändes hyfsat bra men fortfarande ganska stel. Strax efter 2 km började de små mot- och medluten komma och dessa kändes riktigt jobbiga. Men den lite kortare steglängden satt kvar och det gick.

Vid motlutet efter 2.6 km så kändes det som om kroppen skulle stanna. Men drygt 200 meter in i motlutet så kommer det en flack bit där det helt plötsligt släppte och kroppen kändes mycket bättre. Så resten av motlutet blev bara jobbigt istället för supertungt.

Trots att den andra halvan kändes seg och ganska långsam så gick den fortare än på det första varvet och snittfarten på den andra varvet blev 6:40/km.

Tredje intervallen

Det tredje varvet kändes på förhand som om det skulle bli det jobbigaste. Men löpningen kändes mycket mer avslappnad nu än tidigare och vissa sektioner kändes riktigt bra. Första kilometern gick på precis över 6:30 och sedan flöt den andra kilometern bara på. Dock kände jag att jag låg ganska nära vad kroppen kunde prestera men det var bara att köra på.

Den sista biten med slakmotan var jobbig och kroppen kändes inledningsvis väldigt stum. Men efter flackbiten vid 2.9 km så kom benen in i ett bra flyt, om än inte så snabbt.

Väl framme vid ”målet” så visade det sig att det sista varvet blev 1 sekund snabbare än det första varvet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *