Ultrix

Ultrix – Från ultrafet till ultratri

Ett första 30/90-intervallpass

Idag blev det ett första test av 30/90-intervall. Jag var uppe på gymmet och hoppade på en ”vanlig” motionscykel. Födelen med den är ju att man kan se belastningen i W (även om den kanske inte är 100% överensstämmande med verkligheten).

Jag inledde med 10 minuters uppvärmning, 90-95 RPM och ca 160 W. Sedan brakade det loss ordentligt. Under 30 sekunder med cirka 120 RPM och ett effektuttag på strax över 500 W så stegrade pulsen sig snabbt och landade på 155. Under de kommande 90 sekundernas aktiv vila så låg jag på cirka 90 RPM och 160 W. Pulsen sjönk ner lite man stannade på 149.

Under det andra setet så låg jag på cirka 120 RPM men med ett något lägre effektuttag, cirka 450 W, eftersom jag insåg att 500+ W sannolikt skulle knäcka kroppen lite för snabbt. Pulsen marscherade upp och landade på 157. Under den kommande vilan så dalade pulsen ner till 144.

Det tredje setet var likt det andra då kadensen och effektuttaget var det samma. Pulsen skuttade dock upp ytterligare lite och stannade på 159. Under den kommande vilan så sjönk pulsen ner till 145.

Det fjärde, och sista, setet var mer slitsamt än de föregående. Effektuttag och kadens låg på samma nivå som i det andra och tredje setet. Men nu låg jag nära gränsen till att stumna helt och tappa kadens. Pulsen toppade även nu 159 och frågan är om det fanns så mycket mer att öka.

Under avslutningens fem minuter så sjönk kadensen först ner lite under 90 RPM men sedan försökte jag hålla den på runt 90 RPM. Effekten dalade först ner mot cirka 120 W innan den ökade lite lätt tillsammans med den ökade kadensen till runt 140 W.

Totalt tog passet 23 minuter och den första känslan var att det var 23 mycket effektiva minutrar som mycket väl kan komma att ha effekt.

Den första reaktionen var att effektuttaget var högre än jag först trodde. jag hade någonstans räknat med att ligga på runt 300-350 W i de aktiva faserna och runt 100 W i vilofaserna. Men nu flöt det på ordentligt och att försöka ligga på 100 W i vilofasen kändes överdrivet lågt. Även effekten i den aktiva fasen kändes lite för låg om man bara skulle ligga på runt 300-350 W.

Nu ska det bli intressant att se utvecklingen över tid, hur mycket effektuttaget kan ökas, hur mycket pulsen i vilofasen kan sänkas och hur mycket man kan utöka antalet set.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *